Det dök ner ett mail från en dam bosatt i Helsingfors som hade lite spörsmål om en gammal segelbåt med namnet Galathea. Den konstruerades av ingenjör Axel Nygren och byggdes 1899 av Stockholms Båtbyggeri AB på Liljeholmen.

Axel Nygren, född 1865, död 1935, var en svensk båtkonstruktör. Axel Nygren utbildade sig på Chalmers tekniska högskola  iGöteborg. Därefter arbetade han på Marinförvaltningen. Han konstruerade mångakappseglingsbåtar som sass, sassa, sassan. Sass kom 4 i de olympiska spelen i Nynäshamn
1912.

Galathea

Namnet Galathea döptes hon förmodligen till för det var en ouvertyr med det namnet som var mycket populärt året när hon byggdes. Enligt (damen i Helsinfors) så byggdes hon för G.A. Wickander. Senare blev Arthur Du Rietz ägare. Varför skriver jag om detta? Jo det uppdagades att denna fina båt köptes av skulptör Christensen boende i Ulfsbo Jönköping och konsul Eklöf också Jönköping. Det var ingen liten segelbåt som kom in till Vättern. Med sin längd på 18 meter (lvl 13.58) bredd 3.70 och djupgående på 2.30 var det säkert åtminstone södra Vätterns största segelbåt.

Drottning Omma

I samband med inseglandet i Vättern så döptes hon om till Drottning Omma. Det finns en gammal sägen om Drottning Omma (finns lite att läsa på Wikipedia (https://sv.wikipedia.org/wiki/Drottning_Omma) Finns ju också omnämnd i vår 100 års jubileumsbok sid 6. 48 och 64.

Från Vättern till San Fransisco

Vad skulle man nu ha en sådan stor seglare till? Jo man ville att den tidens ungdomar skulle uppfostras till goda kunniga människor och vad kunde vara bättre än att lära dem seglandets kamratskap och hur man seglar och hantera en segelbåt. Hon fick ju under en tid fungera som juniorernas skolskepp. Tyvärr visade det sig att det var förenat med mycket jobb att få henne under segel beroende på hennes storlek.
Ungdomarna hade förmodligen mindre båtar som de fick bestämma över och det kanske drog lite mer än jobbet på Drottning Omma.

Hon försvann ut ur Vättern och seglade över Atlanten och kom till San Fransisco. Förmodligen 1928. Hon ägdes då av den berömde violinisten Jascha Heifetz som föddes i Vilnius Litauen. Början av hela denna historia började med att Kristina Reincke blev kontaktad av en fransk
båthistoriker som jobbade med att ta fram information om Galathea. Kristina berättar också att ”vårat” gamla skolskepp seglar runt i Västindien och det verkar som hon också deltar i Antigua sailing week. Dessutom så blir det förmodligen en bok som kommer ut i höst.

Kanske något för en fransktalande JSS’are!

Ingmar