Sommarhälsningar från Tuija och Ingvar

Efter att vi lämnat Malaysia och seglat in i Thailand blev det svårare att segla på natten, mycket fisknät som var placerade på rad och dåligt med märkning. Blev därför nödvändigt att nattankra men inte gå iland eftersom vi inte klarerat in, tre nätter innan vi nådde Phuket. ”

Efter att vi lämnat Malaysia och seglat in i Thailand blev det svårare att segla på natten, mycket fisknät som var placerade på rad och dåligt med märkning. Blev därför nödvändigt att nattankra men inte gå iland eftersom vi inte klarerat in, tre nätter innan vi nådde Phuket.

Vi klarerade in i Au Chalong och åt middag i den gamla delen av Phuket Town. Där vi låg var det mycket grunt så vi flyttade oss så snart vi kunde efter inköp av SIM kort och lite färsk frukt. Tvärs över sundet låg en liten vik som såg bra ut så där ankrade vi efter vi fått information från en av våra rally kompisar.

Boat Lagoon Marina

Vaknade tidigt och seglade i lätt vind med motorhjälp upp mot Boat Lagoon Marina. Vi ville komma in med högvattnet vid ett tiden. När vi närmade oss ropade vi upp marinan och fick besked att vänta så skulle vi få assistans genom den grunda kanalen.

Allt gick bra trots 30 cm under kölen ibland.

Dags för samvaro med vänner

Av misstag (vårt eller deras) var vi inte inbokade så vi fick gå direkt under kranen och blev lyfta upp ur vattnet. Medan båten blev högtrycks tvättad fick vi hjälp av Nai’s dotter att boka marinan och någonstans att bo. Vi fick deras enda lediga rum och eftersom det närmade sig lågsäsong fick vi rabatt på priset. Boendet på tredje våningen var ett stort rum, stort badrum och en balkong. Snett nedanför balkongen parkerade man Hakuna Matata.

Nai som äger familjeföretaget Phuket Interwood Work Boat Lagoon som hon driver skickligt och med järnhand tog emot oss och talade om att vi skulle tömma båten på allt så snart som möjligt innan hon ville ha en genomgång av vad som skulle göras.

Vi arbetade så fort vi kunde i värmen och efter två dagar var det klart. Allt packades i plastbackar och placerades i vårt stora rum och på balkongen. Vi hade beställt byte av teakdäck men det är lätt att fylla på med annat också när man ser vad andra gjort och ser kvaliteten på arbetet. Efter genomgång lovade hon att vi skulle få offert efter några dagar.

Vad passar bättre?

Då började hennes arbetare förbereda sitt arbete och vi fick veta att vi inte kunde vara ombord. När vi accepterat offerten hade vi inte så mycket mer att göra. Jag gick igenom allt vi lastat ut, det tog tid att sortera bort sånt som inte behövdes eller som var för gammalt. Ingvar gjorde samma sak ute vid båten med sånt som funnits i stuvfacken. Han tyckte om att se hur arbetet framskred även om han inte kunde kommunicera med de flesta av arbetarna eftersom de bara talade Thai. Dessutom ville Nai ibland diskutera saker och ting. Alltid med ett gott leende.

Varmt varmt

Eftersom temperaturen var mellan + 35 +40 grader blev tempot för vår del inte särskilt högt. Glädjespridaren var swimmingpoolen som hotellet hade, stor och rak så vi gick dit så fort vi kunde och simmade varje dag och njöt av känslan när det gav resultat.

När vi tyckte vi kunde delade vi bil med någon av våra seglarvänner och körde till en strand eller en shoppingtur.

Ryska, Europeiska och Asiatiska turister

Det var alltid full fart på vår brygga eftersom Speedbåtarna låg där och liten bit ifrån Longtail båtarna. Det kom bussar från hotell och vandrarhem med turister för att åka ut till andra öar. Av turisterna var många från Kina i början men när man tillkännagav att det fanns ett virus från kina som spred sig snabbt kom det inte fler av dem. Turerna fortsatte ett tag till med Ryska, Europeiska och Asiatiska turister.

I början sade man att det inte fanns några Corona infekterade i Phuket men det ryktades och en kväll blev hälsomonistern intervjuad i Tv och tvingades erkänna att det fanns en del.

Maskeraddags

Vår plan var att få båten klar och sedan segla ett tag i Thailand innan vi skulle segla tillbaka till Malaysia där vi diskuterat med två marinor om att få lägga båten när vi skulle hem i slutet av april. När vi diskuterade med Nai menade hon att vi absolut borde stanna över det Thailändska nyårsfirandet den 13 april.

I början av mars kunde vi läsa om fler fall i Phuket och det gick inte lång tid förrän man började stänga stränder och supermarkets. Vi märkte inte så mycket i början inne på vårt varv men så stängde man vår pool för den skulle renoveras. Under tiden skulle vi få gå till ett hotell i närheten och bada. Där märkte vi att de fick färre gäster så till slut var det bara båtfolket som badade i poolen. När hotellet inte hade fler bokningar stängde man och det blev färdig simmat för oss. Detta upplevde vi som trist eftersom all aktivitet på varvet och i marinan minskade snabbt. Stränderna stängdes succesivt samtidigt som man avrådde folk att vistas där det var folksamlingar.

Vi insåg att vi måste följa med i media för att ha kontroll på vad som händer.

Malaysia stängde sina gränser så vi kunde inte åka via Kuala Lumpur i slutet av april. Vi hade meddelat ambassaden tidigare att vi fanns i Thailand och när vi planerade hemresa.

Varje morgon tittade vi på BBC och CNN, på nätet läste vi Phuket, Bangkok och Malaysia nyheter.

Det fanns många restauranger på området som succesivt började med Take Away, när sen undantagstillstånd infördes stängde många.

Vår möjlighet att laga mat var begränsad så vi hade ätit ett mål ute under lång tid.

Utegångsförbud

Först meddelade man att utlänningar hade utegångsförbud mellan 17.00 och 24.00 svår tid att hålla, någon dag senare gällde det alla från 20.00 till 04.00. Passade oss seglare utmärkt eftersom sailors midnight är klockan 21.00, åtminstone de i vår ålder. Överträdelse bötfälldes hårt.

Phuket har mycket turister och stranden som vi badade vid 1996 var nu en överfull nöjesplats med festande större delen av dygnet.

Samtidigt infördes munskydds tvång med böter om man ertappades utan. Effektivt syddes det mängder med munskydd och en del försökte sig på överpris men det såg man till att stoppa.

Nu började vi undersöka om vi kunde flytta vår avgång från KL till Phuket och åka hem tidigare. Vi hade köpt omboknings garanti men det gällde förstås inte byte av flygplats/land. Ett par dagar senare hade Qatar Airways ställt in vår avgång så vi fick nya biljetter med avgång från Phuket redan i början av april.

Hakuna Matata nästan färdigrenoverad och flygstopp

Båten var nästan klar så vi började flytta tillbaka våra saker när arbetarna gått för dagen.

På området fanns en närbutik med mest importerad mat som var ganska dyr men utmärkt. Vi fick god hjälp av våra vänner på de tre båtar som var kvar att bära tillbaka våra saker.

Dagen vi skulle resa ringde telefonen klockan halv fyra på morgonen. Yrvaket svarade jag och fick besked av Qatar Airways att man inte kunde flyga för flygplatsen var stängd som i hela Thailand och alla avresor inställda.

Det tog en stund att smälta men när ambassaden i Bangkok öppnade ringde vi och lämnade besked att vi inte kommit iväg. Man berättade att det jobbades för att få hem folk och vi blev uppsatta på lista för evakuering. Det kunde ta två veckor innan det fanns lediga platser.

Vi handlade och fyllde upp förråden eftersom det ryktades att butikerna kunde få brist på varor eller stängas som många redan gjort.

Resan hem lossnar med hjälp av vänner och UD.

Dagen efter ringer man från ambassaden och erbjuder oss två platser på chartrat EU flyg till Frankfurt. Vi skulle vara på flygplatsen klockan sex på morgonen och ha transport klar från Frankfurt till Stockholm. Eva tysk seglar kompis hade arbetat som helikopterpilot i Dubai och var insatt i flygbokningar tog genast itu med detta. En stund senare hade hon hittat direktflyg med två platser åt oss till ett rimligt pris. Det vi hittat tidigare var extremt dyrt och tog över trettio timmar.

Våra andra vänner lovade att hyra bil och köra oss till flygplatsen. Vi fick hjälp att flytta tillbaka det sista till båten.

Halv fem vaknade vi innan klockan ringt och gjorde oss klara för avfärd. Receptionen på hotellet var stängd eftersom man inte hade några gäster så våra vänner lovade ordna ut check på måndagen.

Flygplatsen var tom förutom oss drygt två hundra som skulle till Europa. Allt var stängt så vi kunde bara köpa en kopp kaffe och frukostbröd på ett ställe.

Kön var lång och allt från tempmätning till spritning av händer skulle avverkas tillsammans med all pappersexercis.

Nästan en timme försenat lyfte vi.

Cabin personalen var trevlig men inte så serviceinriktade som de brukar. Det delades ut papperskassar med sandwich, frukt och två flaskor vatten. Detta upprepade sig en gång senare.

Munskydd var obligatoriskt för alla både personal och passagerare. Cabin personalen torkade dörrar och väggar vid toaletterna ofta.

Efter mer än tolv timmars flygning landade vi i Frankfurt. En flygplats som jag alltid tyckt illa om för att den har varit överfull men nu var den helt ödslig klockan sju på kvällen. Lyckades få sista lediga hotellrummet och hann precis köpa en Pizza att dela innan kafeterian stängde.

Vi var uppe tidigt och fick vänta på öppning av passkontroll m.m. i den ödsliga hallen. Ombord på planet där vi inte var så många passagerare hade man placerat oss glest, tre säten var!

När vi sedan landade på Arlanda blev vi uttittade med våra munskydd av de få personer som vi mötte. På väg in till Hertz kontor mötte vi tre arbetare på väg ut som backade reflexmässigt när vi kom. Stor kontrast mot Thailand.

I höjd med Norrköping lättade molnen och solen sken sedan hela vår karantänstid.

Skönt att vara hemma och njuta i trädgården.

Obehagliga överraskningar har vi befarat att vi skulle råka ut för men att bli stoppade av ett virus fanns inte i vår vildaste fantasi. Nu vet vi inte när vi kan åka tillbaks, båtplatsen är betald till oktober ut men möjligt att det går förlänga sex månader.

Osökt funderar man ibland på hur befolkningen har det i länder där det inte finns socialt skyddsnät.

Önskar er alla en trevlig sommar

Tuija och Ingvar