Vi avslutade säsongen 2017 i Alicante med ett kval till WMRT, samtidigt som Volvo ocean race gästade Alicante. Det märktes att Volvo kan arrangera ”stop over”, det var mycket folk, många seglare och häftiga segelbåtar på samma plats, en riktigt seglingsfest! Ett kval som genomgående bestod av ett högtryck, visst det var soligt och varmt men vinden lös med sin frånvaro.

Efter ett kort vinteruppehåll smygstartade vi 2018 års segelsäsong med att ta flyget ännu en gång söder ut till Spanien men denna gång till Valencia för att segla två kval till WMRT.

Vi åkte ner med en målsättning att ta en plats på World Match Race Tour eventet som går på ”Sveriges största seglings arena” Marstrand senare i sommar.

Resan till Valencia var kanske inte den bästa uppladdningen. Det skulle bara ta några timmar att flyga dit. Vi skulle vara på plats runt lunch dagen innan första tävlingsdagen. Men blev 6 timmar försenade från Landvetter på grund av snöstorm och inställda flyg. Ett tag trodde vi att vi skulle missa första tävlingsdagen. Tillslut fick vi lyfta och kom fram efter ett dygns resande.

Vi startade första kvalet lite ringrostiga. Det märktes att vi inte hade seglat M32 på ca 4 månader. Under de tre första dagarna fick vi kämpa hårt för att komma in i båten. Första tävlingen fick bli uppvärmning. Andra dagen hade vi 22knops östlig vind därför blev det väldigt höga vågor, så stora att Startfartyget försvann i vågorna. Detta gjorde att kryssa blev väldigt svårt. Placeringen av slagen förhållande till vågorna blev väldigt viktigt, missade man en våg stannade båten helt.

Men på länsen gick det att surfa ordentligt 😉 Vi klarade oss från att inte välta till skillnad från andra team som välte flera gånger och tyvärr oturligt var det en som bröt benet.

Med första tävlingen för 2018 avklarad tog vi med oss allt som vi gjorde bra och startade andra tävlingen redan dagen efter.

Vi seglade mycket bättre, vi höll oss till våran plan under racen och seglade båten fort. Lyckades vinna över besättningar som var långt bättre seedade än var vi var, det vill säga besättningar som är bättre än oss enligt världsrankingen. Bland dem som var med fanns det gamla OS-guldmedaljörer, heltidsseglande team och de som har varit med och seglat på Americas Cup.
Trots att vi seglade mycket bättre slutade vi på en 6:e plats efter många jämna matcher.
Vi lyckades inte med målet att åka hem med en biljett till Marstrand. Men i efterhand när det har gått någon vecka, är vi rätt nöjda med seglingen ändå. Vi har förbättrat våran segling, vi seglar både högt och fort jämfört med tidigare. Något som känns väldigt inspirerande och vi längtar redan till nästa tävling!

Närmast på schemat är träning hemma i Sverige. Träningen är igång sedan innan påsk.
I år kommer vi mestadels träna i en ny båttyp för oss som heter Far East 28R, en sportig kölbåt med gennaker istället för spinnaker. Påminner lite om en större J70 som vi seglade på Allsvenskan i Munksjön. Det ska bli kul att lära sig segla ännu en segelbåt!