Ta ett ”Avhåll” och ”Skränsa Gaffelgärden”…!
Här följer en liten berättelse från en av de gånger jag seglade ombord på s/y Gratitude.
Thor-Björn
Välkommen ombord på Stiftelsen Svenska Kryssarklubben seglaskola och deras skuta s/y Gratitude. En engelsk kutter byggd i ek och med en vikt av 100 ton.
Jag har ett par gånger seglat med seglarskolan ombord på deras fartyg, några gånger under bara en dag i Göteborgs södra skärgård, men i år var det en fyra-dagars kurs som jag skulle vara med på. Såg verkligen fram mot en härlig höstsegling i Bohuslän med fint väder, god vind och trevlig besättning, vilket det också blev.
Vi träffades på Nya Varvet i Göteborg, där seglarskolan har sina skutor, lokaler och sin verksamhet förlagd.
Påmönstring
Påmönstring ombord med en säkerhetsgenomgång innan losskastning. 25 personer som under 4 dagar skulle segla Gratitude.
Vi satte segel och gick norrut via norra infarten till Göteborg upp till Rörö där vi förtöjde för första natten. Vi fick hjälp med anvisad plats av hamnkaptenen och kunde förhala oss mot de stora fiskefartygen i hamnen, innan det var skaffning ombord, rundvandring på ön och läggdags.
Skvabba däck är ett måste och måste göras
Morgonen därpå var det rengöring av båten innan vårt befäl Karin presenterade dagens planerade rutt. Vädret var fint med en vind på ca 12-14 m/s från syd, vilket innebar segling utomskärs norrut till Käringön.
Vi fick en underbar segling med bra våghöjd norrut. Gratitude rörde sig lugnt i slören, trygg och tung gång, utan att ta för mycket vatten på däck trots att den 6 meter långa klyvarbommen ofta ”doppade” i sjön.
Vi passerade fyrarna Hätteberget, Pater Noster och siktade Måseskär innan vi beslog seglen och förberedde förtöjning på Käringön. Vinden hade nu ökat till en kuling och det var ”gött” att ligga fint på Käringön.
Kvällen erbjöd promenad runt ön, titta på alla vackra små hus, handla något eller ta sig en god öl på Petterssons Krog. Många fina båtar i gästhamnen och den stora räddningsstationen för SSRS, blev min aktivetet för kvällen.
Dagen började med rengöring ombord och avgång kl. 09.00. Dagens väder-prognos visade avtagande NV-vindar, ganska perfekt för att gå inomskärs söderut. Vi samlades för en genomgång innan losskastning, genomgång av dagens segling som skulle innehålla flera passager där uppsikt och genomförandet var viktigt. Alla måste veta vad som skulle ske, vad som skulle göras och vilka manövrar som var extra viktiga att vi ”satte” på ett snabbt och bra sätt.
Trånga farleder i Bohusläns skärgård
Att segla fram i trånga farleder med ett stort fartyg som behöver dryga 10 minuter för att Vända genom vind, kräver noggrann planering och att alla ombord visste sin uppgift. Vi passerade genom det (ö)kända Kråksundsgap, vackra Mollösund och Kyrkosund, innan vi via Hjälterö- och Marstrandsfjorden gick igenom Marstand som nu gästades av en flytande båt- och tillbehörsmässa. Många båtar i västkustens seglingsmecka!
Med bärgade segel och motorgång genom smala Albrektsunds kanal och fortsatte sedan seglingen söderut ner mot de mer kända öarna i Göteborgs skärgård, Källö-Knipplan, Björkö, Öckerö, Hönö sedan via Dana Fjord och Vinga Sand ut till Vinga, det kända landmärket mot anlöp Göteborg.
Här fick vi en trevlig guidning av Vinga båk och fyr av Vingas Vänner, innan kvällen avslutades med bad, ”dansk sportdryck” och nattvandring upp till fyren för att se karaktären på fyrskenet mot en stjärnklar himmel. Mäktigt!
(Evert Taube bodde här på Vinga fyrplats under 13 år)
Sista dagen ombord seglade vi runt i södra skärgården, vädret var lite sämre och vi fick även lite regn. Vi såg på håll de övriga fartygen som seglar-skolan har, s/y Gratia och s/y Atlantica, segla på håll.
Ingen kappsegling men trevligt att se dessa vackra fartyg under segel.
Via den s.k. ”Snobbrännan” hem mot Nya varvet och hemmahamnen, sedan iordningställande av båten, genomgång och utvärdering av seglingen samt utdelande av kursintyg.
Fyra dagar ombord på Gratitude,,,
-att segla skuta är härligt..!