Stå i Klo och fira i Pik….

Efter ankomst till Göteborg Centrum laddades ToGo-appen ner och spårvagnsbiljett köptes till 11:an mot Långedrag. Efter avstigning vid Nya Varvets Allé och en promenad var jag framme, alla tre båtarna låg inne vid Varvet och några deltagare var redan på plats när jag kom fram. En fördelning av koj, skeppsnummer och innan tillverkning av namnbricka gjordes.

Mitt skeppsnummer var nr: 5 och jag tillhörde styrbords vakt.

I varje binge ombord låg ”Blå Boken”, Stiftelsen Svenska Kryssarklubbens Seglarskolas lärobok som en fin välkomsthälsning. Det var nu min femte gång jag fick möjlighet att segla med SXK seglarskola, nu första gången med Atlantica, har tidigare seglat med Gratitude och Gratia. Vi hade en presentation- och säkerhetsgenomgång innan losskastning och södra skärgården skulle upptäckas. Vädret var fint med sol o svaga vindar, seglen hissades med gemensamma krafter under bra instruktioner från Herman och Anders.

Vi seglade sakta söderut förbi kända öar i södra skärgården och Walter och jag fick tillsammans med Båsen Sebastian börja laga en reva i focken, ett arbete med hammare o syl innan vi kunde börja tränsa ihop den tjocka segelduken. Man tänkte på hur man måste slitet med seglen på segelfartygen förr. När kvällen började nalkas ankrade vi vid Kungsö och fick en vacker solnedgång.

Kockarna Pelle och Mats hade lagat en god middag till oss som vi tillsammans fick njuta av i mässen, efter att vi tagit kvälls doppet. Somnade gott vid 23-tiden i förliga skansen tillsammans med de andra, efter en fin första dag ombord. Segelsömnad ombord Kungsö i södra Göteborgs skärgård. Efter genomgång på morgonen, städning på och under däck, sattes segel och Petri (skepparen ombord) instruerade hur man seglar från ankring. Sakta gled vi ut i farleden igen och satte kurs norrut mot Marstrand. Vi gick utomskärs och passerade Hönö, Öckerö, Hälsö och Knippla innan Marstrands fästning syntes i fjärran. Passage genom Albrektssunds kanal och under eftermiddagen förtöjning på Koön Marstrand. Vindarna hade ju varit svaga hela dagen, sakta gång, men en fin dag med solsken och möjlighet för oss alla att njuta av den vackra skärgården, båtar och för de som ville fick också möjlighet att besöka den flytande båtmässan som var i Marstrand under kvällen.

Ofrivillig dusch

Atlantica hade inte ännu fått möjlighet att visa oss vad hon var god för, men skulle göra det, först ville hon spela oss lite ”spratt” genom att duscha oss lite under vår nattsömn. (Några fick mer vatten, några mindre, då furudäcket var lite otätt efter en lång värmeperiod.) Kvajla upp stormastens tampar var ett arbete som krävde två man, men att hissa Gaffeln på stormasten krävdes 5-6 man. Vid manövern ”vända genom vind” eller ”vända undan vind” behövde hela besättningen bemanna sina olika poster. Fin gång med drag i fock o klyvare

Tredje dagen började med rengöring och städning, presentation av vår styrman Filippa, sedan losskastning och segelsättning på väg ut i Marstrandsfjorden med Hättebergets fyr förut och den vackra Pater Noster fyren om styrbord. Vindarna var svaga och några riktiga skurar passerade, det var då inte så trevligt att stå utkik när det regnade som värst ner mot Sälö. Kändes skönt när man blev avbytt, fick torra kläder på sig innan man fick smaka på den goda lunchen i mässen, Pelle o Mats ”trollade” i byssan varje dag, allt ifrån goda bakverk till goda menyer. Några makrillar åkte också ombord, som stektes och kunde avnjutas på däck för de som ville.

Dagens hamn blev Rörö, men först skulle klyvarbommen tas in, då hamnen på Rörö är trång och manöverutrymme behövdes. En ny erfarenhet och lite jobb med den innan vi kunde förtöja på ännu en fin plats. Det blev en långpromenad i naturreservatet på ön, besök i den s.k. kiosken ”som serverade gratis dricka i morgon”, besök på SSRS nya räddningsstation och lite prat med ytbärgarna som övat utanför Rörö under dagen med bland annat helikoptervinschning. Den avslutande dagen ombord bjöd på bättre vindar meddelade skepparen, 8-10 m/sek, och fin segling utlovades. Efter en noggrann rengöring under och över däck, personliga tillhörigheter var packade, kastade vi loss från den fina ön Rörö.

Kurs västerut och seglen sattes. Vi loggade 8-9 knop när vi seglade utanför skärgården, härlig gång på båten och stundtals med lite sjö på däck och som krävde mer balans av oss när vi rörde oss på däck. Toppseglet sattes men fick efter en stund bärgas då vinden hade ökat i styrka.

Styrman Anders och instruktören Herman beslog seglet så elegant, trots höjden och båtens rullning. Vi seglade flera timmar och alla njöt av Atlanticas fina gång i den grova sjön. Under eftermiddagen började vi sakta ta oss ner i skärgården och in mot Nya varvet igen, där vi förtöjde utanpå Gratitude vid 16-tiden. Skeppare Petri tackade oss för några trevliga dagar ombord och utdelade våra kursintyg, innan vi lämnade båten för våra hemresor, några hade ju långa resvägar och tider att passa för tåg och flyg. Ett speciellt tack vill man framföra till besättningen ombord, kockarna Pelle o Mats, styrmännen Filippa o Anders, instruktören Herman, båsen Sebastian, skepparen Petri och SXK seglarskola, som tillsammans gjorde dessa dagar så minnesvärda för oss ombord, Stort TACK.

 Lite fakta kring Atlantica: • Byggd i Danmark 1981 till SXK Seglarskola. Seglarskolan genomför ungdomsseglingar • Längd över allt 26,2 meter, exkl. klyvarbom. under sommaren och har familje- och • Deplacement 134 ton vuxenseglingar vår och höst. Se mer. • Största bredd 6,2 meter www.sxkseglarskola.se • Segelyta 540 kvm • Antal kojer 32 st. (stå i Klo = sluta fira/hissa i gaffelns mastända fira i Pik = fira/slacka ut i gaffelns ända)